Vandaag een ander belangrijk punt in het project. Vandaag was het tijd om 3d te scannen.
In totaal werden 3 scans gemaakt.
De eerste scan is die van de bodemplaat van een Volvo XC40 Recharge. Op de foto zie je hoe deze scan werd gemaakt.
De tweede scan werd gemaakt van HV accu. Deze accu is links op de foto net te zien.
De derde scan werd van de onderzijde van de 850 gemaakt. Arjan, de medewerker van het scanbedrijf laat het er allemaal vrij eenvoudig uitzien. De handheld scanner tast de onderzijde van de auto af. Het resultaat is een zeer nauwkeurige 3d tekening.
Met de gegevens kan een goede constructietekening van de 850 worden gemaakt. Een goede basis voor de volgende stap.
dinsdag 16 oktober 2024
Vandaag was het oudhollands interieur demonteren.
Voorstoelen eruit. De achterbank leverde nog even verzet, maar dat was ook zo opgelost. Kortom, wat een ruimte!
Zo, die zijn eruit. Hier staan de stoelen te wachten op betere tijden.
Vandaag een weinig spannende aangelegenheid maar wel o zo belangrijk. De auto is mét de nieuwe achteras, en zònder de motor, maar mét het interieur gewogen. Drie getallen die vanaf nu alles zullen bepalen.
Met deze getallen komt het gewicht van de auto in afgebouwde toestand uit op 1835-1840 kg . Vanaf nu zal elke kg die de auto uitgaat of ingaat worden gewogen. Vanaf nu zal waar het kan gewicht worden bespaard.
Hup de brug op, en onspectaculair snel lagen de achteras, de benzinetank en de uitlaat er al onderuit...
dinsdag 1 oktober 2024
De afgelopen week was er weinig te beleven. Poetsen, schilderen en dergelijke. Vandaag was echter de grote klapper! De achteras ging eronder. De 850 hield zich gelukkig rustig op de trailer. Voor dag en dauw schoof ik de trailer achteruit bij de fa Maijers in Kaatsheuvel de werkplaats in.
Het asframe kon worden gepast.
Er werden steunen onder de auto gelast.
De achteras werd opgebouwd.
Hoera! Hij zit!
Zaterdag 21 september 2024
Vandaag de grote klap. Het motorblok moest eruit.
Het zou interessant zijn om te kunnen schrijven dat het een heel gemieter was. Bloed zweet tranen en meerdere verpletterde ledematen...
Maar niets was minder waar. Er was al wel veel voorwerk gedaan de laatste dagen. Even wat ge-heen-en weer, en het blok gaf zich gewonnen.
Wat restte was een enorme leegte voorin en een motorblok op een pallet.
Vrijdag 13 september 2024
Een auto ombouwen naar elektrische aandrijving. Het klinkt gaaf, maar het is toch ook een boel schoonmaken en poetsen. Ontroesten, conserveren.
De achteras die onder de auto komt te liggen was een aangedreven as, wordt een niet- aangedreven as. De homokineet is doorgezaagd, en netjes afgedraaid.
Het doel is uiteindelijk om de verbrandingsmotor uit de 850 te verwijderen. Om dit te kunnen doen moet er nogal wat worden verwijderd. Je moet hierbij zeker de vloeistoffen niet vergeten. De airco was al leeggehaald in Waalwijk een paar weken terug. Nu was het de beurt aan het koelwater en de ruitenwisservloeistof.
Een ander ding dat de auto niet meer nodig heeft is motorkap isolatie. Hup, hup, eruit.
zaterdag 7 september 2024
Aan de klus. Auto opgebokt en remvloeistof afgetapt. Geprobeerd niet al te hard te smeren op de tegels...
Daarna even tijdelijk de wielen eronder om de naafmoer te verwijderden. Mijn gereedschap trok dit niet. Dus een wringijzer en dop M36! geleend. Daarna met een verlenger en volle gewicht rammen... en los.
Remschijven en klauwen eraf, en de voornaven los nemen. Hierdoor konden de steekasssen worden verwijderd. De hoofdmissie voor vandaag!
Als het goed is, ben je bekend met het feit dat ik, Corné bezig ben met het elektrificeren van een Volvo 850. De auto op de foto.
Op deze plek wil ik gedurende de bouw een dagboek bijhouden, waar je kunt zien wat er allemaal bij het project komt kijken. Ik weet ook nog niet wat we allemaal gaan beleven. Maar ik ben benieuwd.
Natuurlijk zijn er al wat dingen gebeurd. Maar vanavond is de auto geschorst. Verzekering gestopt. Het voelt nu wel alsof het echt is begonnen.
This site was created with the Nicepage